עבירות בנייה

דיני מקרקעין ונדל"ן

ענף הנדל"ן בישראל הינו מורכב, דינאמי, מסועף ועתיר ניואנסים משפטיים, עסקיים ואישיים. בין אם מדובר על רכישת דירת מגורים ובין אם על עסקאות נדל"ן מורכבות

להמשך קריאה »

עבירות בנייה

קיבלתם צו הריסה? חוששים מפני כתב אישום? מעוניינים למכור את הנכס אך מפחדים מעבירות בנייה? סכסוך שכנים בגין עבירות בנייה?  תהיה הסיבה אשר תהיה, התמודדות

להמשך קריאה »

צור קשר

עו״ד יצחק ציונוב

קיבלתם צו הריסה? חוששים מפני כתב אישום? מעוניינים למכור את הנכס אך מפחדים מעבירות בנייה? סכסוך שכנים בגין עבירות בנייה? 

תהיה הסיבה אשר תהיה, התמודדות עם עבירות בנייה דורשת קבלת ייעוץ משפטי מקצועי, חד, מהיר, איכותי, שקוף וממוקד. ייעוץ משפטי אשר גם יאפיין את הנסיבות לאשורן (האם באמת מדובר בעבירות בנייה) וגם יזקק אפשרויות פעולה רלבנטיות (הסדרה, רישוי, הריסה וכדומה). במילים פשוטות – לבנות את הפתרון הנכון בהתחשב בנתונים שבשטח. 

עבירות בנייה הן מתחומי העיסוק המרכזיים והעיקריים שלנו במשרד עורכי דין יצחק ציונוב. אנו מטפלים בתיקים הקשורים לעבירות בנייה בישראל מזה כ-10 שנים, ולמשרדנו ידע רב ועשיר בתחום עבירות הבנייה. בין שירותי המשרד אנו מסייעים בתיקים הקשורים ל:

  • כתב אישום בשל עבירות בנייה. 
  • הסדרת עבירות בנייה וחריגות בנייה. 
  • התמודדות עם סכסוכי שכנים הנוגעים לעבירות בנייה. 
  • אכיפה בררנית בתחום עבירות הבנייה. 
  • חריגות בנייה, סטייה מהיתר בנייה, הפרת היתר בנייה. 
  • הסדרת עבירות בנייה במרחב הכפרי. 
  • ייצוג בבתי משפט לעניינים מנהליים וכן ייצוג מול וועדות התכנון והבנייה.
  • שימוש במקרקעין ללא היתר. 
  • שימוש חורג במקרקעין. 
  • ביצוע עבודות בנייה ללא היתר. 
  • פלישה למקרקעין וסילוק פולשים. 
  • פיצול דירות, סגירת מרפסות, בנייה בחצר, בנייה על הגג וכדומה. 

מהן עבירות בנייה?

עבירות בנייה הן למעשה עבירות לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965. מדובר בתופעה שכיחה ונפוצה, אשר הוגדרה לא אחת על ידי בתי המשפט כ"מכת מדינה". זאת משום שהתפיסה לגבי בנייה בלתי חוקית בישראל היא כי שימוש שלא כדין במקרקעין, בין היתר על ידי קביעת עובדות בשטח, עלול לפגוע בזולת, בסביבה, בבעלי חיים, במרקם העירוני (או הכפרי), ואף לגרום לסיכונים בטיחותיים. 

חוק התכנון והבנייה קובע כי כל שימוש במקרקעין או בנייה במקרקעין טעונים בקבלת רישוי (כלומר, היתר בנייה). יש לבצע את השימוש או הבנייה במקרקעין בהתאם לתוכניות הנוגעות למגרש, ולפי כל התקנות אשר חלות על הקרקע או הבניין המדוברים. כמו כן, החוק קובע סט של כלים לאכיפה כנגד עבירות בנייה, וביניהם גם כלים מנהליים וגם כלים פליליים. 

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה היא זו אשר בסמכותה להפעיל את הכלים הנ"ל. כאשר הוועדה נמנעת מכך, הסמכות לאמצעי האכיפה נתונה ליחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה הפועלת מתוך משרד האוצר, והמחלקה להנחיית תובעים מוסמכי הייעוץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים. 

ההתמודדות עם עבירות בנייה יכולה להיווצר בסיטואציות שונות, כאשר הליכים רבים "נולדים" בעקבות סכסוכי שכנים או מחלוקות בין בעלי זכויות במקרקעין הנקלעים להליכים משפטיים מנוגדים. 

שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום הינם קריטיים בכל הנוגע לעבירות בנייה. תפקידו של עורך הדין הינו לנתח את המצב ולייצר את הנתיב הנכון ביותר בעבור הלקוח בהתאם למצב הבנייה בשטח מחד, והוראות החוק והתקינה מאידך. בין היתר תוך ניהול מו"מ אפקטיבי מול הועדות לתכנון ובנייה, בין אם על ידי סתירת הטענות הנוגעות לעצם קיומן של עבירות בנייה בנכס, ובין אם בקיום דיאלוג לגבי הפתרון הנכון למקרה (כאשר אין ספק כי בוצעו עבירות בנייה).